Hlavní strana

nádherný francouzský lysec 22,8 kg       Na začátku letošního roku, kdy jsem k vodě moc často nechodil. Ve volných chvílích jsem pročítal internetové kaprařské portály, knihy a časopisy. Čím dál častěji čtu příběhy kaprařů o jejich nevšedním dobrodružství za hranicemi naší republiky. Atmosféra dobrodružství co prožijí z příběhů doslova sálá a já to chtěl letos zažít také.
   Domluva s kamarádem byla rychlá a volba destinace ještě rychlejší. Francie je pro nás opravdu velkým lákadlem a zdejší kapři ještě větším. Začínáme shánět informace, kam se to vlastně vydáme a Google je v této době výborný pomocník. S jeho pomocí si vytipujeme 3 jezera, která se nachází kousek od sebe. S přispěním přátel dostáváme i pár důležitých informací o těchto vodách. Rozhodnutí na kterém budeme lovit však padne až na místě po obhlídce jezer.
   Výpravu jsme naplánovali na začátek května. Chtěli jsme trefit dobu těsně před třením. Během dubna dokupuji nutnou výbavu a připravuji krmení. Beru sebou 45 kg boilies ve dvou druzích - Bloody crab a Banana fish od značky Bejs fish. Samozřejmostí je sebou vzít tygří ořech a tak si ho připravuji dopředu, aby byl dobře "uzrálý". Vyrážíme uprostřed týdne navečer, abychom tam za rozbřesku byli. Cesta nám bez komplikací uteče a ještě před východem slunce jsme u prvního jezera. Obrovská vodní plocha na jaké jsem ještě nikdy nechytal. Objíždíme pár vytipovaných míst ať máme představu. Některá jsou obsazená tak se snažíme získat nějaké další informace. Takhle postupně objedeme všechny 3 lokality, sice to zabere trochu více času ale na lov máme ještě 9 dní tak není kam spěchat. Po poledni už stojíme zase zpátky na hrázi prvního jezera se zakoupeným povolením k lovu. Toto jezero se nám zamlouvalo nejvíce, i přes fakt, že byly nejlepší místa obsazená. Vyložitparádní zátoka pro jarní chytaní auto, nafouknout čluny a vše naložit. Je nutné se na místo přepravit po vodě. Po necelém kilometru zajíždíme do mělké zátoky. Jsou tu dvě malá místa 50 od sebe v hustém porostu, který pokračuje ze břehu tak 8 m do vody, a na břehu je bláto. Nevadí, kotvíme. Navečer po zavezení 3 prutů se po velmi krátké debatě shodujeme v ranní stěhování. Místům přidělujeme status extrém. Oba máme dvoje oblečení a prsačky mokré a to ani nepršelo. Hned u kraje tu byla hloubka nad pás,  ale tu jsme měli až 7m od břehu na kraji rákosí a tam byla hloubka ještě o 20 cm větší, a tak nám dělalo problém vůbec vyskočit s prutem na člun. Navíc k tomu ještě nefunkční echolot a jeden hlásič, který nešel spárovat s přijímačem. Tak že začátek výpravy nebyl moc dobrý.
    Ráno brzy vstáváme, a v 8:30 jsme už zabalený ve člunech na vodě. Projíždíme jinou část jezera, ale nejlepší místa také obsazená. Nezbývá než se usadit kousek od kempu a až se něco uvolní, tak se přestěhujeme. Odpoledne máme zavezené všechny pruty a konečně dojde na odpočinek. Vaříme si první jídlo a konečně po dvou dnech vládne v našich žaludcích spokojenost. Přes noc jsme bez kontaktu s rybou a ani během dopoledne se to nemění. To mě po obědě nenechává klidným a tak skáču do člunu a objíždím jezero. Dojíždím až nakonec jezera k německým rybářům, s kterými jsem mluvil první den, kdy říkali, že chytají teprve první den, a v plánu mají zůstat týden. Seděli v další mělké zátoce, která byla kolem dokola lemovaná převislými stromy zasahujícími až 6 m do vody. Situace se u nich změnila. Zítra zabalí a pojedou na jiné jezero. Vracím se na svoje místo a hned je rozhodnuto. Ráno proběhne další stěhování. Opravdu jsme nechtěli jet na ryby do Francie a vysedávat vedle kempu, kde to opravdu moc perspektivně nevypadalo. Montáže jsem nechal ležet na svých místech a jdeme si brzo lehnout doufajíc v lepší zítřky. V noci mě nečekaně budí hlasitý zvuk hlásiče, který mi nelze spárovat s přijímačem. Po patnáctiminutovém souboji na člunu jsem podebral svého prvního francouzskýho kapra o váze 15 kg. Tak přece jen se podařilo chytit kapra na námi nelíbivém místě vedle kempu. Byla tu jedna hodně výrazná lavice 100 m od břehu s tvrdým podkladem. A co jsme tak projížděli jezero, tak to byla jediná co jsme našli. Jinak prakticky dno všude stejné nebo jen velmi mírné nerovnosti, ale téměř všude s měkkým podkladem.
   O pár hodin později už stojíme na novém místě, které je prostorově  na břehu ¨tak tak¨ pro dva. V blízkosti žádné další místo nebylo, tak jsme se rozhodli, že to tu ve dvou zkusíme. Stavíme bivaky, připravujeme krmení a projíždíme vodu s echolotem a olovnicí. první francouzský kapr 15 kgCelá zátoka je mělká od 1,2 do 2,7 m. Pruty vyvážíme hlavně na mělčiny do příbřežních partií kousek od převislých stromů a keřů jejichž větve zasahují i hodně pod hladinu. V blízkosti břehů před převislými větvemi nacházíme převážně tvrdé dno, ale jen místy. Většinu prutů rozmisťujeme po celé zátoce na tyto tvrdá místa. První záběr přichází již po 6 hodinách. Šupík 12 kg sebral panáčka Bloody craba 24mm + 14mm. Krmili jsme pouze střídmě, kvůli velkému množství sumců na tomto jezeru. Maximálně do půl kila boilies a pár lopatek tygřáku na každý prut. I tak jsem se jim nevyhnul a za výpravu tři vytáhnul. Od 160 cm do 194 cm. Ten největší mi udělal hodinovou projížďku po jezeře. Byl to sice pěkný zážitek, ale já tu měl jiný cíl. Během dalších dvou dnů mám 2 záběry od kapra a oba bohužel ztrácím hluboko pod převislými keři.
   Zbývají nám už jen 3 dny lovu a já brzo ráno vytahuji menšího kapra 12 kg na pop v esenci banán + nhdc asi 8cm nad dnem. Během dopoledne začínám slýchat z pravé strany několikrát šplouchnutí pod keři. Slyšel jsem dobře a myslel jsem si ještě líp. Kapři se začali třít. 7 dní lovu co jsme měli za sebou bylo teplo, téměř bez větru a uplně bez deště. Teplota vody šla rychle nahoru a do večera se kapři třou už na čtyrech místech v zátoce. Rozhodli jsme se zůstat až do konce a nezbylo než doufat že uděláme ještě záběr od kapra. V noci mi přichází jízda a já při oblékání prsaček doufám, že se jedná o kapra. Člunem se rychle přibližuji nad místo, kde jsem měl zavezeno a začínám rybu zdolávat. Když jsem po pár minutách spatřil pod lodí velkou siluetu kapra byl jsem opravdu šťastný . Při podebrání kapra jsem věděl, že se mi podařilo to co jsem si přál. Za chvíli si na břehu prohlížím typického francouzského lysce. Váha kapra dosahuje pod hranici 23 kg a mě zaplavují pocity největšího štěstí. To jsou přesně ty chvíle kvůli kterým to vše děláme. Následujících 48 hodin už záběr nepřichází a my brzo ráno balíme a odjíždíme domů. Už se, ale těšíme až budeme moct s francouzskými kapry opět změřit síly.
   Nebojte se vyrazit za kapry do neznáma dále od domova. Čím delší a težší cesta povede k vašemu úlovku tím déle si ho budete pamatovat.

Jiří Zelenka

• 12 kg šupik zabral na panáčka bloody craba - 24 mm - 14 mm pop up
  • kapr z druhé strany - vzal si 20mm plovku 8 cm nad dnem
  • lysec o váze 12 kg zabral na prut položený téměř pod větvemi převislých keřů
  • nádherný francouzský lysec 22,8 kg
  • náročné místo pro delší setrvání
  • parádní zátoka pro jarní chytaní
  • první francouzský kapr 15 kg
  • právě vylíhnutá vážka
  • skoro dvoumetrový sumec na pop v banánové es. s nhdc
  • vyplouváme pro nové nezapomenutelné zážitky